Роман Сельський

Роман Сельський

  • 21 травня 1903, Сокаль — 3 лютого 1990, Львів
  • Краківська Академія Мистецтв
  • На творчості Романа Сельського відбилися тогочасні модерні течії європейського мистецтва, особливо сюрреалізм. Також помітні впливи абстракціонізму у пізній творчості

    Ще під час навчання Романа Сельського в гімназії, вчитель Леон Должицький відмітив його талант. Пізніше друзі привели його до вже відомого на той час Олекси Новаківського, Сельський приносив йому картини на “коректуру” (пол. korekty).

    1921 – навчання у рисувальному класі при Львівській мистецько-промисловій школі
    1922 – навчання у Краківській академії мистецтв, в майстернях Юліана Мегоффера (1922-1924) та Юзефа Панькевича (1924)
    1925 – навчальна поїздка в Париж разом з Романом Турином, в цей час в Модерній академії Ф. Леже та А. Озенфана навчалась Марґіт Райх
    У Парижі Роман Сельський познайомився і потоваришував із Миколою Глущенком (художником і шпигуном).
    1926 – одружився з Марґіт Райх (Марія Сельська). Молоде подружжя здійснило весільну подорож на острів Корсику

    1929—1930 – співзасновник і перший голова львівської авангардної мистецької групи аrtes. Засновниками угруповання аrtes разом з Романом Сельським були архітектор і фотохудожник Александер Кшивоблоцький, живописці Мечислав Висоцький та Єжи Яніш. Серед активних учасників групи: Людвік Ліллє, Тадеуш Войцеховський, Марк Влодарський, Олександр Рімер, Стефан Вайцеховський, Людвік Тирович, Роман Турин, Отто Ган, Марґіт Райх-Сельська та ін.
    1931—1939 – вступив до Асоціації незалежних українських митців (АНУМ), брав участь у виставках АНУМ

    1942 — Марґіт арештували, перебувала у Янівському концтаборі. Друзі менш ніж за добу змогли витягнути її з табору. Маргіт потрапила до Кракова, де жив Тадеуш Войцеховський. Звідти до Варшави, через кілька місяців, споряджена «арійськими паперами», повернулася до Львова. Сестра направила її в село, де зупинився і працював (розписував церкви) Роман Сельський з колегами.

    з 1947 — викладач Львівського інституту прикладного та декоративного мистецтва

    “У лютому 1949 року Микола Глущенко знову відвідав Львів, про що залишив звіт: “Сельський і Сельська (полька) – формалісти. Непримиренне ставлення до російського мистецтва. Ідеологи західного мистецтва. Вважають, що рано чи пізно запанує “мистецтво для мистецтва”. Низка невдач на виставках зробила жорстокими цих художників. Останнім часом вони ізолювалися від активного життя.” – Катерина Лебедєва. Микола Глущенко – художник і шпигун. Видавець Олександр Савчук, 2022.

    1982 – одружився з Аґнесою Бачинською

  • Роботи
  • Роман Сельський. Натюрморт, 1926Роман Сельський. Натюрморт з каталогом, 1926Роман Сельський. Натюрморт с книгою, 1926Роман Сельський. Порт, 1931Роман Сельський. Двері, 1932 Роман Сельський. На узбережжі Гелю, 1932Роман Сельський. Пристань в Гелю, 1934 Роман Сельський. Околиці Кракова, 1938. Холст, олія, 85х103Роман Сельський. Голубий вид з вікна, 1959Роман Сельський. Пні, 1961 Роман Сельський. Золотий вечір на березі моря, 1960-ті. Картон, олія, 49,5х80Роман Сельський. Сім'я відпочиває, кінець 1970х. Картон, олія, 50х70Роман Сельський. Стовпи й хмара, 1970. Холст, олія, 27х45Роман Сельський. Натюрморт з вишитою серветкою, 1970ті. Папір, гуаш, олія, 54х77Роман Сельський. Натюрморт з лимонами, 1970ті. Холст на картоні, темпера, 42,5х31Роман Сельський. За вікном, 1979. Картон, олія, 50х70Роман Сельський. Пляж з жовтою парасолею, 1984-1985. Картон, олія, 40х51Роман Сельський. Мати з дітьми на пляжі, 1980-ті. Картон, олія, 50х80

    Документальне відео: Роман Сельський в майстерні:

Інші профілі

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін звертається до графіки та скульптури, як до практики створення артефактів, що відображають відчуття або міркування, мають властивості пам’яті та стають носіями особистого досвіду

Марʼян Внук

Марʼян Внук

Досконале володіння реалістичною пластикою та досвід роботи з монументальною скульптурою дозволили Марʼяну Внуку посісти місце в дисципліні, нав’язаній соцреалізмом, одним із провідних творців якого він став

Денис-Лев Іванцев

Денис-Лев Іванцев

Для другої половини 30-х років картинам Дениса-Льва Іванцева притаманний абстрактно-філософський зміст. Наприкінці 30-х років — початку 40-х з’явився пейзажний живопис митця. До монументальної спадщини Дениса Іванцева належать розписи в українських церквах у Галичині

вверх