Марія Сельська (Марґіт Райх)

Марія Сельська (Марґіт Райх)

  • 24 червня 1900, Коломия — 3 лютого 1980, Львів
  • Краківська Академія мистецтв (1922),
    Віденська академія мистецтв (1923),
    Модерна Академія в Парижі (1929)
  • Марія Сельська уникала абстрактних мотивів, проте в її творчості помітний вплив західно-європейських мистецьких течій, наприклад, кубізму та конструктивізму

    1918 —1920 навчалась у львівській приватний Вільній академії мистецтва Л. Підгорецького (вчитель за фахом Фелікс Вигживальський)
    1919 – вперше відвідує Париж
    1921-1922 – навчання у Краківській Академії Мистецтв (майстерня Войцеха Вейса, вчитель за фахом В. Яроцький)
    1922-1923 – навчання у Віденській Академії Мистецтв
    1924-1929 – навчання у Модерній академії Ф. Леже та А. Озенфана в Парижі
    1926 — участь у виставці Салону Незалежних у Парижі
    1927 — перша персональна виставка Марґіт Сельської у Львові
    1929 — повернулась до Львова
    1929—1935 – членкиня мистецького об’єднання Artes
    1931 — Марґіт Райх та Роман Сельський одружилисm

    1931—1939 членкиня Асоціації Незалежних Українських Митців
    1932–1935 членкиня угруповання «Нова генерація»
    1932 – 1939 вступає у Львівський Професійний Союз Артистів Пластиків LZZAP

    1937 — остання подорож з Романом Сельським до Парижа
    1940 – членкиня Спіки художників України
    1942 — Марґіт арештували, перебувала у Янівському концтаборі. Друзі Маргіт Сельської миттєво сформували ланцюг допомоги і менш ніж за двадцять чотири години змогли витягнути її з табору.

    Маргіт потрапила до Кракова, де жив давній друг з Artes Тадеуш Войцеховський. Звідти вона знайшла шлях до Варшави. Споряджена «арійськими паперами» через кілька місяців повернулася до Львова. Сестра направила її в село, де зупинився і працював Роман Сельський з друзями. Дійшла до крихітного хутора Вижняни; там у місцевому костелі її чоловік і Станіслав Тейссейре малювали фрески, а Маріан Внук ліпив св. Йосипа. (У той час і Тейссер, і Внук були залучені до підпільної діяльності “Жеготи”). Далі вони працювали в домініканському костелі в Чорткові, але наприкінці 1943 року ця місцевість вже не була безпечною. Після цього щонайменше вісім місяців Маргіт Сельська пробула у Львові, залишаючись і працюючи в майстерні Олександра (Олекси) Винницького. У цьому просторі, розташованому неподалік від колишньої квартири Сельських, вона знайшла фізичний та емоційний притулок. Через багато років Роман Сельський все ще дивувався, як Маргіт могла малювати в таких умовах. Він сам не міг.

  • Роботи
  • Марія Сельська. Жіночий портет 1930-і Марія Сельська. Карусель, 1932Марія Сельська. Композиція з рукою, 1934. Фотоколаж, Muzeum Narodowe WrocławМарія Сельська. Ню, 1934. Фотоколаж, Muzeum Narodowe WrocławМарія Сельська. Єва, 1934. Фотоколаж, Muzeum Narodowe WrocławМарія Сельська. Біля дзеркала, 1950-іМарія Сельська. Осінь у Дземброні, 1958Марія Сельська. Крим, 1961Марія Сельська. Дитина біля столу, 1960-іМарія Сельська. Жінка з котом, 1960-тіМарія Сельська. Узлісся, 1960-тіМарія Сельська. Віра, 1965Марія Сельська. Портрет Галі, 1969; ЛНГММарія Сельська. Натюрморт, 1967Марія Сельська. Сіті, 1969Марія Сельська. Мальви, 1970-тіМарія Сельська. Біля плоту, 1972Марія Сельська. Григорій Островський, 1970-тіМарія Сельська. Автопортрет, 1979Марія Сельська. Роман Сельський, 1970-іМарія Сельська. Збір яблук, 1970-і; ЛНГММарія Сельська. Володимир Патик, 1972; ЛНГММарія Сельська. Композиція, 1976

Інші профілі

Андрій Винничок

Андрій Винничок

Живописець, працює в жанрах пейзажу, портрета, а найбільше – іконопису, займається монументальним і станковим сакральним мистецтвом

Оксана Винничок

Оксана Винничок

Оксана Винничок є авторкою унікального іконостасу, виконаного у техніці малювання на склі для каплиці Василіянського монастиря Преображення Господнього в Дземброні – найвисокогірнішому селі українських Карпат

вверх