Бруно Шульц

Бруно Шульц

  • 12 липня 1892, Дрогобич – 19 листопада 1942, Дрогобич
  • Віденьська академія мистецтв
  • Чимало художніх робіт та рукописів Бруно Шульца втрачені, втрачене навіть місце, де був похований. Найбільша збірка рукописів, рисунків, графіки та листів Бруно Шульца зберігається у Варшавському музеї Літератури ім. А.Міцкевича, декілька рисунків є у Львівській галереї мистецтв

    Бруно Шульц народився у передмісті Міські Загороди (Zagrody Miejskie, західна околиця за Ринком) у домі під № 437, згідно з метричними книгами.

    Навчався у Дрогобицькій державній гімназії імені Франца Йосифа I.
    1910 – отримав атестат із найкращими оцінками і приміткою: «Рекомендувати до навчання в університеті». За порадою родини, здає вступні іспити не на малярство, а на будівельний відділ Львівської Політехніки.
    1911-1912 – навчання у Віденській академії мистецтв
    1918 – приєднується до групи Kalleia, створеної молодими шанувальниками мистецтва з осередку єврейської інтелігенції Дрогобича. В цей час інтенсивно займається самоосвітою, багато читає і малює.
    1920 – розпочинає роботу над «Ідолопоклонною Книгою» (Xiega balwochwalcza).
    1922, березень — бере участь у колективній виставці у варшавській Zachecie.
    1922, червень — участь у колективній виставці Товариства приятелів красних мистецтв (Towarzystwo Przyjaciół Sztuk Pięknych, TPSP) у Львові.
    1923 – виїжджає до Варшави. За посередництвом п. Кейлін, з якою познайомився у Кудові, виконує там ряд портретів на замовлення. Кілька його робіт показано на «Виставці праць єврейських художників» у Вільні.
    1928, літо — в Трускавці експонується виставка рисунку, графіки та олійних робіт Шульца. Його звинувачують у порнографії і вимагають закриття виставки.

    Найвідоміший цикл рисунків Бруно Шульца — «Ідолопоклонна книга» — викликав у свій час різну реакцію — від визнання Шульца як талановитого художника до звинувачень у порнографії. Частина рисунків виконана олівцем, а частина технікою «cliche-verre» (графічна техніка, яка полягає у видряпуванні фотографічної емульсії на склі)

    1929 – Бруно Шульца у Дрогобичі називають одним з найвідоміших мешканців міста.
    1930, травень – Бруно Шульц виставляє свої роботи в одному із залів Львівського Салону, також виставляється у Кракові на виставці єврейських художників. Під час відпочинку у Закопаному знайомиться з Деборою Фоґель — єврейсько-польською письменницею, перекладачкою, історикинею мистецтва.

    Він належить до тих художників, що оперують елементом потворності та комічності і показують демонічно-незґрабну гротескність життя. […] Головна тема у Шульца – демонічність у сфері еротики. […] Техніка нагадує спосіб проведення ліній та тверду делікатність Рембрандта. Дебора Фоґель (1930) [1]

    1931 – в краківському TPSP відбувається виставка робіт Бруно Шульца, Ганни Кжетуської, Станіслава Подгурского.
    1933, грудень — дебютує у Wiadomosciach Literackich оповіданням «Птахи», в той самий час видавництво «Rój» публікує «Цинамонові крамниці».
    1934 – в пресі друкуються його оповідання «Друга осінь», «Липнева ніч», «Геніальна епоха».
    1935 – публікація у часописах оповідань: «Книга», «Додо», «Едзьо», «Санаторій під Клепсидрою» та ін.
    1935 – спільна виставка Фрица Клеймана, Ярослави Музики, Анджея Пронашка та Бруно Шульца (грудень, 1935; Міський музей художнього промислу) як учасників Львівської професійної спільки митців-пластиків [2]
    1937 – у видавництві «Rój» виходить «Санаторій під Клепсидрою».
    1938, листопад – отримує Золотий Лавр Польської Академії Літератури.
    1939 – остання публікація за життя Шульца — стаття «Зоф’я Налковська на тлі своєї нової повісті» («Skamander», 108—110). В анкеті Wiadomosci Literackich — «В майстернях польських письменників і вчених» Шульц пише про підготовану ним нову книжку, що складалась з чотирьох довгих оповідань.

    1924-1941 – працював учителем малювання та ручної праці у державній чоловічій гімназії ім. Короля Владислава ІІ Ягайла у Дрогобичі.

    1940, вересень — на замовлення влади Шульц малює олійну картину «Визволення Західної України». Малює в жовто-синіх кольорах, за що був арештований і пройшов допит в НКВС як український націоналіст.
    1941, 22 червня — напад Німеччини на СРСР.
    1 липня німецькі війська повертаються до Дрогобича. Школи закриваються, Шульц втрачає роботу. Початок німецьких репресій проти євреїв. Шульц потрапляє під опіку Фелікса Ландау, який залучає його до малярських робіт — виконує стінопис у дитячій кімнаті на віллі, де мешкав Ландау і в казино гестапо.
    27 листопада страчено багато євреїв у Бориславі, серед них Анна Плоцкер та її наречений, що стає страшним ударом для Шульца.
    Переселення євреїв до гетто, Шульц з родиною переселені до одноповерхового бараку по вул. Столярській 18.
    1942 – Шульц хоче переховати свої рукописи та рисунки, для цього формує їх у кілька тек і передає особам поза гетто. Хворий, виснажений, голодний, знаходиться у глибокій депресії.
    19 листопада — забезпечений фальшивими документами та грошима, вирішує тікати з Дрогобича. По дорозі до юденрату, куди йшов по хліб, потрапляє під «дику акцію» місцевого гестапо проти євреїв. Гине на вулиці від кулі Карла Ґюнтера — гестапівця, противника Ландау.

    Літературні критики ставлять книжки Бруно Шульца на один рівень з творами Марселя Пруста та Франца Кафки. Посмертна слава Бруно Шульца — світового рівня. Його творчість може розглядатись як ремінісценція спогадів про дитинство, що пройшло у патріархальній єврейській родині у Дрогобичі — галицькому місті з його певним укладом життя, традиціями та ритуалами. 1992 рік ЮНЕСКО проголосила роком Бруно Шульца. Його книги «Цинамонові крамниці» та «Санаторій під клепсидрою» перекладені на всі європейські мови, а також на японську, гебрейську, корейську.

  • Роботи
  • Бруно Шульц. Дамські забави, 1916Бруно Шульц. Жінки-садистки, 1919; папір, олівець; JHIБруно Шульц. Ундула йде в ніч, 1920 сliché-verreБруно Шульц. Ундула - вічний ідеал, 1920 сliché-verre; MNWБруно Шульц. Ундула прогулянка вночі, 1920-22; сliché-verreБруно Шульц. Екслібрис Максиміліана Гольдштейна, 1920; гравюраБруно Шульц. Процесія, 1920; сliché-verreБруно Шульц. Сусанна і старці, 1920; сliché-verreБруно Шульц. Туалет Сусанни, 1921; сliché-verreБруно Шульц. Дві моделі, Б Шульц, С Вайнгарт, 1921; папір, олівець; JHIБруно Шульц. Автопортрет, 1921; туш, олівець, папір; ЛНГМБруно Шульц. Обряд ідолопоклонників, 1921; сliché-verreБруно Шульц. Без назви, 1920-22; сliché-verreБруно Шульц. Вічна казка, 1920-22; сliché-verreБруно Шульц. Жеребці й євнухи, 1920-22; сliché-verre; MNWБруно Шульц. Зачароване місто, 1920-22; сliché-verreБруно Шульц. Звір, 1920-22; сliché-verreБруно Шульц. Інфанта та карлики, 1920-22; сliché-verre
    Бруно Шульц. Ігри в саду, 1920; папір, туш (зі зібрки Романа Турина)Бруно Шульц. Зустріч, 1922; картон, олія; MSLБруно Шульц. Присвята (автопортрет), 1922 сliché-verre; MLWБруно Шульц. Примірка у кравця, 1930; папір, олівецьБруно Шульц. Батько Якуб виганяє купців з магазина, 1933; папір, олівецьБруно Шульц. Велелюбна, 1933; папір, олівецьБруно Шульц. Чоловіки у підніжжя жінки, 1933; папір, олівець; MLWБруно Шульц. Бьянка з батьком в кареті, 1936; папір,тушБруно Шульц. Катеринщик у дворі, 1936; папір, олівець; JHIБруно Шульц. На прогулянці Юзеф i доктор Готард, 1937; папір,туш (зі зібрки Романа Турина)Бруно Шульц. Юзеф; папір, тушБруно Шульц. Автопортрет 1939; папір, олівецьБруно Шульц. Принцеса, 1942; фрагмент розпису в ДрогобичіБруно Шульц. Жінки та чоловіки; папір, олівецьБруно Шульц. Чоловік біля її ніг; папір, олівецьБруно Шульц. Прогулянка; папір,туш (зі зібрки Романа Турина)

Джерела:
1. Фоґель Д. Білі слова: Есеї, листування, рецензії та полеміки / переклад та упор. Анастасії Любас. — К.: Дух і Літера, 2019. — 288 с.
2. Оля Гнатюк “Відвага і страх”, С.340

Інші профілі

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін звертається до графіки та скульптури, як до практики створення артефактів, що відображають відчуття або міркування, мають властивості пам’яті та стають носіями особистого досвіду

Марʼян Внук

Марʼян Внук

Досконале володіння реалістичною пластикою та досвід роботи з монументальною скульптурою дозволили Марʼяну Внуку посісти місце в дисципліні, нав’язаній соцреалізмом, одним із провідних творців якого він став

Денис-Лев Іванцев

Денис-Лев Іванцев

Для другої половини 30-х років картинам Дениса-Льва Іванцева притаманний абстрактно-філософський зміст. Наприкінці 30-х років — початку 40-х з’явився пейзажний живопис митця. До монументальної спадщини Дениса Іванцева належать розписи в українських церквах у Галичині

вверх