Юліан Панькевич

Юліан Панькевич

  • 4 липня 1863, Устя-Зелене (Тернопільська обл) — 1934, Харків
  • Краківська академія мистецтв
  • З ім’ям Юліана Панькевича пов’язане становлення українського мистецтва кінця XIX — першої половини XX ст. Митець відстоював реалістичній напрямок у малярстві. У 1898-1933 роках жив і працював у Львові

    1884—1885, 1887 – навчання у Краківській академії мистецтв (викладачі І. Яблонський, Л. Лефлер, В. Луцкевич, Ф. Цинк)

    У 1880-х роках Юліан Панькевич познайомився з майбутнім меценатом — графом Войцехом Дідушицьким із Єзуполя поблизу Станіслава (нині Івано-Франківськ). Графським коштом Панькевич один семестр навчався у Краківській школі шляхетних мистецтв (1884-1885), а в Єзуполі проводив щорічні вакації, під час яких зарисовував історичні архітектурні пам’ятки та краєвиди, писав портрети селян, робив іконостаси та розписував церкви в Сільці, Яблунові, по багатьох селах Львівщини і Тернопільщини.

    1885 – влітку Товариство львівських студентів «Академічне Братство» організувало канікулярну мандрівку (пішки, підводами і потягом) по Східній Галичині. Серед учасників мандрівки були Іван Франко (закінчив подорож у Хоросткові), художники Корнило Устиянович, Микола Івасюк та Юліян Панькевич, співак Євген Гушалевич.
    1885—1887 – навчання у Віденському художньо-ремісничому училищі
    1892—1898 — працював у Станіславі (нині Івано-Франківськ)
    1896 – Іван Панькевич їде в Карпати (села Яремче та Ямна), щоб підлікувати підірване здоров’я, а водночас захоплюється новим для нього жанром — пейзажем
    1898 – художник стає співзасновником і секретарем «Товариства для розвою руської штуки», а також співорганізує виставки (1898, 1900, 1903).
    1903 – випуск антології української лірики «Акорди», художнє оформлення унікальної збірки виконав Юліан Панькевич. Упорядником і редактором антології був Іван Франко, саме він і залучив художника, цінуючи його здібності рисувальника

    Тяжкі психічні розлади продовжувалися й Юліан Панькевич лікувався на вул. Кульпарківській у Львові. Родина на той час мешкала в будинку НТШ по вул. Чарнецького, 25. Його дружина Климентина була вчителькою. Про дітей відомостей немає. Відомо, що після війни Юліан Панькевич обірвав контакти з сім’єю

    1918 – випуск книжечки В. Гнатюка «Баронський син в Америці». До десяти казок, уміщених у збірці, подано сорок ілюстрацій та двадцять заставок і кінцівок роботи Юліана Панькевича. Приблизно тоді ж на замовлення В. Гнатюка він виконав ілюстрації до збірки «Народні легенди». Багато часу, творчої енергії віддав художник праці над ілюстраціями до «Слова о полку Ігоревім», до повісті Гната Хоткевича «Камінна душа», творів С. Руданського, Я. Щоголіва.

    У 1904 році Юліан Панькевич намалював портрет Івана Франка за робочим столом. Це єдиний портрет поета, написаний з натури. У 1930-х роках портрет вивезли зі Львова, подальша його доля невідома. Зберігся у фондах Львівського історичного музею портрет 1910 року пензля Юліана Пань­кевича. На цьому портреті письменник зображений молодим, з буйним волоссям і лагідними синіми очима на фоні пейзажу з нафтовими вежами.

    Восени 1933 року Юліан Панкевич переїхав до Харкова, обіймав посаду старшого наукового співробітника Музею Слобідської України. Виконав для музейної експозиції низку рисунків пером, олівцем, аквареллю, виготовляв олійні копії з оригіналів творів Іллі Рєпіна, Сергія Васильківського, Михайла Ткаченка. Загинув за нез’ясованих обставин влітку 1934 (1935) року.

    Серед учнів Юліана Панькевича: Михайло Бойчук, Володимир Баляс, Северин Борачок та інші.
    art-lviv-online-ulian-pankevych

  • Роботи
  • Юліан Панькевич. Обкладинка кантати М. Лисенка «Іван Гус», 1888Юліан Панькевич. Богородиця з дитям, 1892; НМЛЮліан Панькевич. Гуцулка, 1920-ті; олія, картонЮліан Панькевич. На памʼять про Тоскану; олія, полотно

Інші профілі

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін звертається до графіки та скульптури, як до практики створення артефактів, що відображають відчуття або міркування, мають властивості пам’яті та стають носіями особистого досвіду

Марʼян Внук

Марʼян Внук

Досконале володіння реалістичною пластикою та досвід роботи з монументальною скульптурою дозволили Марʼяну Внуку посісти місце в дисципліні, нав’язаній соцреалізмом, одним із провідних творців якого він став

Денис-Лев Іванцев

Денис-Лев Іванцев

Для другої половини 30-х років картинам Дениса-Льва Іванцева притаманний абстрактно-філософський зміст. Наприкінці 30-х років — початку 40-х з’явився пейзажний живопис митця. До монументальної спадщини Дениса Іванцева належать розписи в українських церквах у Галичині

вверх