Збігнєв Пронашко (Zbigniew Pronaszko)

Збігнєв Пронашко (Zbigniew Pronaszko)

  • 27 травня 1885, Деребчин (на Вінниччині) – 8 лютого 1958, Краків
  • Краківська академія мистецтв (1911)
  • Живописець, сценограф, дизайнер інтер’єрів. Один з головних представників авангардистів-формістів

    Брат художника Анджея Пронашко.
    Мистецьку освіту розпочав у Києві.

    1906-1911 — навчався у Краківські академії мистецтв (у Т. Аксентовича, Я.Мальчевського)
    1907-1910 — подорожував по Італії, Франції
    1914-1917 — жив у Закопаному

    Спочатку у стилістиці Збігнєва Пронашко відчувався вплив символічного живопису Мальчевського. Після подорожі Європою, як форміст він звернувся до естетики Сезана та кубізму, об’єднавши їх з польським середньовічним мистецтвом і наївним живописом. Для Пронашко форма роботи була надзвичайно важливою – він підкреслював площинність образу, усунув ілюзію просторової глибини зображення, відтворюючи різні фрагменти реальності з декількох точок зору і відстані.

    1912-1913 — брав участь у виставках Незалежних у Кракові
    1913-1916, 1922-1923 — брав участь у виставках товариства “Штука”. Займався також сценографією та оформленням інтер’єрів
    1923-1925 — очолював майстерню монументального живопису на факультеті мистецтв Університету Стефана Баторія у Вільнюсі
    Від 1925 — викладав у Вільній школі малярства в Кракові, був членом “Зворніка”.
    1931—1937 — працював сценографом у Львові
    З 1945 — професор Краківської художньої школи

    Виставки у Львові: травень 1912; серпень 1912; березень 1918; травень 1920; липень 1932, Нова генерація; травень 1938.

  • Роботи
  • Збігнєв Пронашко. Автопортрет, 1909; полотно, олія; NMKЗбігнєв Пронашко. Кульбабка, 1909; полотно, оліяЗбігнєв Пронашко. Повість про смерть, 1909; полотно, олія; NMWЗбігнєв Пронашко. П'яниця, 1909; полотно, олія; NMWЗбігнєв Пронашко. В саду, 1910; полотно, олія; NMWЗбігнєв Пронашко. Автопортрет в капелюсі, 1910; полотно, олія; NMWЗбігнєв Пронашко. Анджей Пронашко, 1911;; полотно, олія; NMWЗбігнєв Пронашко. Ню формістичне, 1917; полотно, олія; NMKЗбігнєв Пронашко. Портрет Syrewicz, 1918; картон, олія; NMWЗбігнєв Пронашко. Архітектор Васильковський, 1919; картон, олія; NMWЗбігнєв Пронашко. Дві оголені, 1919; полотно, олія; NMKЗбігнєв Пронашко. Портрет дружини з сином, 1921; полотно, олія; NMKЗбігнєв Пронашко. Ню, 1922; бронза; h-37Збігнєв Пронашко. Купальниці; картон, оліяЗбігнєв Пронашко. Інтер'єр з ню, 1920; полотно, олія; NMKЗбігнєв Пронашко. Пейзаж з копицями, 1922; картон, олія NMWЗбігнєв Пронашко. Портрет дружини, 1922; полотно, олія; NMKЗбігнєв Пронашко. Сон, 1922; NMKЗбігнєв Пронашко. Гітаристка, 1927; полотно, олія; NMWЗбігнєв Пронашко. Портрет дружини, 1930-ті; полотно, оліяЗбігнєв Пронашко. Портрет дружини, 1935; полотно, оліяЗбігнєв Пронашко. Земельна реформа, 1952; полотно, олія; NMWЗбігнєв Пронашко. Людвік Сольський, 1952; полотно, олія; NMWЗбігнєв Пронашко. Смерть Єлени, 1957; полотно, олія; NMK

Інші профілі

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін звертається до графіки та скульптури, як до практики створення артефактів, що відображають відчуття або міркування, мають властивості пам’яті та стають носіями особистого досвіду

Марʼян Внук

Марʼян Внук

Досконале володіння реалістичною пластикою та досвід роботи з монументальною скульптурою дозволили Марʼяну Внуку посісти місце в дисципліні, нав’язаній соцреалізмом, одним із провідних творців якого він став

Денис-Лев Іванцев

Денис-Лев Іванцев

Для другої половини 30-х років картинам Дениса-Льва Іванцева притаманний абстрактно-філософський зміст. Наприкінці 30-х років — початку 40-х з’явився пейзажний живопис митця. До монументальної спадщини Дениса Іванцева належать розписи в українських церквах у Галичині

вверх