Яніна Райхерт-Тот (Janina Reichert-Toth)

Яніна Райхерт-Тот (Janina Reichert-Toth) share

  • 22 червня 1895, Старий Самбір — 1986, Краків
  • Краківська академія мистецтв
  • Львівська скульпторка початку ХХ століття. Роботам Яніни Райхерт-Тот притаманні риси стилю ар-деко

    Батько — Юзеф Райхерт, судовий радник у Львові. Мати — Антоніна Кіларська.
    1907 – родина Райхертів з маленькою Яніною переїжджають до Львова, де майбутня скульпторка навчається у приватній гімназії ім. Словацького

    1915-1918 – навчання у Львівській художньо-промисловій школі на відділі декоративної скульптури
    1919 – Райхерт виграла дворічну стипендію Фонду Янушевських, призначену “на вдосконалення майстерності в скульптурі”. Однак відмовилася від неї на користь здобуття вищої освіти в краківській Академії мистецтв.
    1919—1921 – навчання у Краківській академії мистецтв у Константина Лащки
    1910-ті-1920-ті – робота в скульптурній майстерні Людвіка Тировича
    1919 – дебютувала на II Виставці Союзу польських мисткинь.
    1921 – повернення до Львова після навчання. Райхерт працювала вчителькою малюнка в жіночій гімназії сестер-назаретянок, потім – в Державній жіночій професійній школі, і зрештою – у Вищій школі домашнього господарства для жінок на Снопкові.
    1920-ті-1930-ті – робота у власній майстерні у будинку №25 на вулиці Курковій (нині – вул. Лисенка). Житловий будинок до 1939 року був родинною кам’яницею родини Райхертів.
    1923—1925 – до творчої спадщини цього періоду належать декоративні голови на фасаді Лабораторного корпусу Механічного факультету Львівської політехніки на нинішній вулиці К. Устияновича
    1927 – у львівському Промисловому музеї Товариством приятелів мистецтва організована виставка робіт львівських митців, зокрема, картин Івана Труша, Антонія Бартковського, графіки Леона Вичолковського, архітектурних проектів Йозефа Авіна і скульптурних робіт Яніни Райхерт (скульпторка представила 22 роботи: портрети, моделі фігур до проекту вівтарю собору Святої Марії Магдалени у Львові (автор проекту вівтаря – Мінкєвич), а також проект надгробка). Яніна вперше отримала чудові відгуки, а зароблені від продажу робіт з виставки гроші дозволити їй звільнитися з педагогічної роботи та здійснити подорож до Італії.
    1936 – вийшла заміж за скульптора Фридерика Тота (Fryderyk Toth).
    1936 – після одруження перенесла майстерню у нову віллу на вул. Одровонжів 4 (нинішня назва — вул. Літня). .
    1924—1939 – працювала над численними замовленнями від Римо-католицької церкви. Внаслідок окупації Львова Радянським Союзом у 1939 році, монументальні проекти Марії Райхерт-Тот не було завершено.
    1940 – почала працювати на щойноствореній Львівській кераміко-скульптурній фабриці (вул. Мучна, 32)
    1941 – переїхала до Томашова Любельського.
    1946 – переїхала до Кракова.

    4 травня 1986 Яніна Райхерт-Тот подарувала 97 скульптур (власних і чоловіка Фридерика) владі Нового Сонча. Твори зберігаються в ратуші міста і досі не експонуються.
    Померла 1986 року у Кракові.

  • Роботи
  • Яніна Райхерт-Тот. Маска; бронза, h-24Яніна Райхерт-Тот. Ева, 1925; бронзаЯніна Райхерт-Тот. Голова ангела, 1925Яніна Райхерт-Тот. Маскарон на фасаді Лабораторного корпусу Механічного факультету Львівської політехнікиЯніна Райхерт-Тот. Рельєф гробівця родини Ральських на Личаківському цвинтарі, бл. 1931
    Яніна Райхерт-Тот. Фігури ангелів. Костел святої Марії Магдалини, ЛьвівЯніна Райхерт-Тот. Китайська маска, 1957

Інші профілі

Еміль Кунке (Emil Kunke)

Еміль Кунке (Emil Kunke)

Живописець та викладач. Еміль Кунке був організатором художньої групи Ster, учасники та учасниці якої прагли відійти від авангарду

Марія Щур

Марія Щур

Учасниця неформального «кола» художника Олександра Аксініна. Співзасновниця й адміністраторка цифрової платформи aksinin.com. У 1980-х роках одна з перших у Львові працювала в авторській техніці об’ємних арт-об’єктів зі шкіри – рельєфних композицій і прикрас

Анна Сидоренко

Анна Сидоренко

Художниця конструює висловлювання користуючись широким арсеналом медіа, зокрема, фотографією, відео, інсталяцією, енвайронментом та лендартом. Прикметною є робота з натуральними, природними матеріалами, такими як вода, пісок, каміння, деревина

вверх