Петро-Віталіс Гарасимович (Piotr Witalis Harasimowicz)

Петро-Віталіс Гарасимович (Piotr Witalis Harasimowicz)

  • 29 квітня 1857, Варшава – 20 липня 1914, Львів
  • У монументально-декоривній пластиці Петро-Віталіс Гарасимович дотримувався принципів необароко, неорококо, натуралістичного моделювання форми

    Батько Юзеф Гарасимович був причетний до антиросійського повстання 1863–1864 років, тож родина була змушена виїхати до Галичини. Молодший брат Петра-Віталіса – Марцелій Гарасимович – став живописцем.

    1874–75 – Навч. у Краківській школі красних мистецтв
    1875–76 – навчання у Львові в майстерні Тадеуша Сокульського
    1877–79 – навчання у Львові в майстерні Леонарда Марконі
    1882–84 – навчання у Флоренції
    Від 1884 – жив та працював у Львові. Відкрив майстерню в готелі «Європейський» на Марійській площі (тепер пл. Міцкевича), згодом створив майстерню на вул. Пекарській, 8. Спочатку займався переважно сницарством і різьбленням по дереву. Зокрема, створював рами у стилі рококо для Митрополичих палат на Святоюрській горі.
    1895–1914 – викладач у Львівській художньо-промисловій школі

    У Львові авторству монументально-декоративних робіт на спорудах Петра Віталіса Гарасимовича належать:
    – фігури А. Міцкевича і Ю. Словацького на будинку на вул. Академічна (нині проспект Т. Шевченка, № 20, 1884; арх. Л. Бодашевський),
    – барельєфи на фасаді та в інтер’єрі військового казино (1885; арх. Я. Шульц; нині Палац шахів на вул. А. Фредро, № 1),
    – аттик будинку товариства «Сокіл» на вул. Б. Зиморовича (нині Дж. Дудаєва, № 8, 1887),
    – ліплення на будинку та в інтер’єрі лазні св. Анни з гіпокаустом у глибині садибної ділянки на вул. Академічна (нині проспект Т. Шевченка, № 10, 1890; арх. Я. і К. Шульци),
    – фігури Марса і Венери на фасаді житл. будинку на вул. А. Міцкевича (нині Листопадового Чину, № 10; 1892, арх. Я. Шульц),
    – на фасадах книгарні В. Губриновича на розі вул. Памви Беринди, № 1 і Театральна, № 9 (1892, теракота; арх. Ю. Яновський) створив шість портретних погрудь (Яна Кохановського, Адама Міцкевича – з боку вул. Театральної; Зиґмунта Красінського, Юліуша Словацького, Юзефа Ігнатія Крашевського, Адама Асника – з боку вул. Памви Беринди),
    – необарокове оздоблення фасаду та інтер’єрів палацу на вул. Пекарська, № 19 (1893; арх. Я. Кудельський),
    – ліплення на фасадах, декоративні фігури, медальйони акторів в інтер’єрі міського театру (1900),
    – житлові кам’яниці та пасаж між вул. Гетьманська (нині проспект Свободи, № 29 і Леся Курбаса, № 8, 1902; арх. Я. Крох, М. Зільберштейн),
    – жіночі маскарони і фриз із зображенням соняшників на житловому будинку між вул. С. Руданського, № 1 і проспектом Т. Шевченка, № 2а (1902; співавт. Б. Солтис, арх. З. Лянгрод, Л. Цибульський),
    – ліплення на фасаді кам’яниці на вул. С. Руданського № 5 (1902; арх. Я. Шульц),
    – статуя Мадонни у ніші житлового будинку на вул. Зелена, № 33 (1905),
    – рельєфи з музичною емблематикою і метал. фігури лебедів на аттиках будинку Музичного товариства Галичини на вул. Хоронщизна (нині П. Чайковського, № 7, 1907; арх. В. Садловський).

    Виконав скульптурне оздоблення палаців: М. Баворовського в с. Сороцьке, нині Теребовлян. р-ну Терноп. обл. (1884, 1909; арх. А. Мінасевич); К. Бадені у м. Буськ, нині Львів. обл. (1898; арх. А.-В. Вайсс); З. Ромашкана в с. Остап’є, нині Підволочис. р-ну Терноп. обл.; А. Скшинського у с. Журавно, нині Жидачів. р-ну Львів. обл. (1909; арх. В. Садловський); А. Бруницького у с. Великий Любінь (1886, 1909; арх. Я. Шульц); Баль у с. Тулиголове (1899; арх. В. Галицький; обидва – нині Городоц. р-ну Львів. обл.). Оформив скульптурами будівлю Товариства взаємних забезпечень у Станіславі (нині Івано-Франківськ, 1905). Автор пам’ятників Адаму Міцкевичу у містах Гусятин і Теребовля (Терноп. обл., обидва – 1910, співавт. Я. Бохенек; монументи знищено під час 1-ї світ. війни).

  • Роботи
  • Петро-Віталіс Гарасимович. Барельєфи на фасаді військового казино - нині Палац шахів (вул. Фредро, 1), 1885Петро-Віталіс Гарасимович. Скульптурне оздоблення (просп. Свободи, 29), 1902Петро-Віталіс Гарасимович. Маскарон (просп. Свободи, 29), 1902Петро-Віталіс Гарасимович. Маскарон (вул. Руданського, 1), 1902

Джерела:
1. Ю. Бірюльов, 2006 Енциклопедія сучасної України
2. І. Мельник. Досконалий, сумлінний і добросовісний. Фотографії старого Львова, 2017.

Інші профілі

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін звертається до графіки та скульптури, як до практики створення артефактів, що відображають відчуття або міркування, мають властивості пам’яті та стають носіями особистого досвіду

Марʼян Внук

Марʼян Внук

Досконале володіння реалістичною пластикою та досвід роботи з монументальною скульптурою дозволили Марʼяну Внуку посісти місце в дисципліні, нав’язаній соцреалізмом, одним із провідних творців якого він став

Денис-Лев Іванцев

Денис-Лев Іванцев

Для другої половини 30-х років картинам Дениса-Льва Іванцева притаманний абстрактно-філософський зміст. Наприкінці 30-х років — початку 40-х з’явився пейзажний живопис митця. До монументальної спадщини Дениса Іванцева належать розписи в українських церквах у Галичині

вверх