Норберт Штрассберг (Norbert Strassberg)

Норберт Штрассберг (Norbert Strassberg)

  • 1911, Львів – 1941, Львів (?)
  • Живописець, графік. Норберт Штрассберг використовував різке бокове освітлення, як у караваджистів ХVII століття, та оперував, як у скульптурі, контрастами чорного та білого кольорів для створення реалістичного об’єму та емоційного підсилення

    Вчився у Львівській художньо-промисловій школі у Казимира Сіхульского
    пізніше – навчання у Вільній Академії мистецтв у Львові
    1928 – переїхав до Кракова, де його батько відкрив кравецьку майстерню. Саме тоді Норберт Штрассберг познайомився зі Станіславом Шукальським, який щойно прибув зі Сполучених Штатів в ореолі успіху
    1930 – учасник виставки Товариство прихильників красних мистецтв (TPSP) у Кракові
    1934 – став членом Асоціації єврейських художників і скульпторів
    1935,1938 – учасник виставки Товариства прихильників красних мистецтв у Львові (TPSP)
    1935 – учасник у Ювілейної виставки варшавської «Захенти»,
    1936 – у червні більше ніж 30 його творів експонувались на виставці художнього об’єднання «Szczepu Rogate Serce»
    1936 – учасник виставки IPS у Варшаві

    Близько середини 1930-х років у його доробку нараховувалося близько 1500 робіт, зокрема, близько 1000 портретів. Він портретував багатьох представників єврейської інтелігенції Львова. Працював також у галузі жанрового мистецтва, часто використовуючи при цьому єврейські теми, сцени з Біблії, релігійного культу та легенд: «Єврей», «Каїн», «Вивчення Талмуду», «Тора», «Судний день», «Голем» та ин. З творчої спадщини художника збереглося мало: близько двох десятків робіт, зокрема, декалька автопортретів.

    У мистецькій практиці Норберта Штрассберга дослідники відзначали захоплення творчістю Станіслава Шукальського. Водночас, на думку польського дослідника Єжи Маліновського, авторська манера митця сформувалась у львівському єврейському мистецькому середовищі (зокрема, Еміля Кунке), для якого в той час були характерними експерсіоністичні композиції та кубістичне моделювання простору.

    Інформація щодо смерті Норберта Штрассберга суперечлива, припускають, що художник загинув у львівському гетто у 1941 році (Lechosław Lameński). Можливо, загинув як солдат Червоної Армії у 1941 році на львівському аеродромі або в Ташкенті (Б. М. Пінчевська).

  • Роботи
  • Норберт Штрассберг. Ню, 1930; папір, тушНорберт Штрассберг. Філософ та його учень, 1931; папір, олівецьНорберт Штрассберг. Ікар, 1932; папір, сангіна, NMKНорберт Штрассберг. Прометей, 1932; папір, олівецьНорберт Штрассберг. Голова чоловіка; папір, олівецьНорберт Штрассберг. Портрет лікаря, 1933; папір, сангінаНорберт Штрассберг. Голод, 1935; папір, тушНорберт Штрассберг. Ранкова молитва, 1935; папір, туш, MJHIНорберт Штрассберг. Портрет чоловіка, 1935; папір, вугілляНорберт Штрассберг. Мати, 1938; ліноритНорберт Штрассберг. Ренесансна пара, 1938; картон, пастель

Джерела
1. Галина Глембоцька. Єврейське образотворче мистецтво в Галичині. Незалежний культурологічний часопис «Ї», число 51 / 2008.
2. Lechosław Lameński. Norbert Strassberg (1911-1941) – zapomniany malarz żydowski
3. Б. М. Пінчевська. Творчість єврейських художників Східної Галичини 1900-1939 років. Корсунь-Шевченківський, Корсунський видавничий дім “Всесвіт”, 2013. 240 с.

Інші профілі

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін звертається до графіки та скульптури, як до практики створення артефактів, що відображають відчуття або міркування, мають властивості пам’яті та стають носіями особистого досвіду

Марʼян Внук

Марʼян Внук

Досконале володіння реалістичною пластикою та досвід роботи з монументальною скульптурою дозволили Марʼяну Внуку посісти місце в дисципліні, нав’язаній соцреалізмом, одним із провідних творців якого він став

Денис-Лев Іванцев

Денис-Лев Іванцев

Для другої половини 30-х років картинам Дениса-Льва Іванцева притаманний абстрактно-філософський зміст. Наприкінці 30-х років — початку 40-х з’явився пейзажний живопис митця. До монументальної спадщини Дениса Іванцева належать розписи в українських церквах у Галичині

вверх