Власне бачення беззахисності та вразливості людського тіла та природи авторка втілила в улюбленому матеріалі — нейлоні, який порівнює зі шкірою
За допомогою світла Василина Буряник намагається зробити площинне зображення трьохвимірним, створює багатошарові панно, які глядач може бачити наскрізь, немов вітражі. Протягом липня Харківська муніципальна галерея занурюється у сутінки, бо у новій виставці кожна робота підсвітлена зсередини, що створює ефект «рентгенівського» бачення у глядача. Так влаштований проєкт Nude львівської художниці Василини Буряник, яка відкрилася 10 липня.
Директорка галереї Тетяна Тумасян відзначає, що притаманна львівським митцям робота з текстилем — унікальна і незвична техніка для Харкова, художники якого зазвичай використовують фотографії та графічний дизайн. Це вже третій проєкт Василини Буряник, який презентують у Харкові. Так, у 2017 році її робота «Планктон» брала участь у кураторському проєкті Олеся Томаха «Aspiration / Придих» в Муніципальній галереї. А у 2019 році вона стала учасницею Другої Бієнале молодого мистецтва.
Творчість Василини Буряник міцно пов’язана зі Львовом та Ужгородом: у 2004 вона році закінчила Ужгородський коледж мистецтв ім. А. Ерделі, у 2010 році — Львівську національну академію мистецтв. Перша виставка відбулася у 2003 році в Ужгороді. А на ідею нового проєкту авторку наштовхнула екологічна катастрофа карпатських лісів.
Екологія — важлива тема у творчості Василини Буряник. Так, восени 2019 року на Другій Бієнале молодого мистецтва, яка проходила у Харкові, авторка показала серію інсталяцій «Фрагменти організмів». У ній зникаючі тварини з Червоної книги були представлені немов експонати природознавчого музею, фрагменти раніше живих істот у формаліні, доля яких віддана на розсуд глядача. Завдяки цим обєктам художниця намагається застерегти людину від наслідків в майбутньому, де на бурого ведмедя чи плямисту саламандру можна буде подивитися виключно у музеї. У новій серії Nude вона розвиває цю думку: людина, яка є частиною природи, так само беззахисна перед нею, вважає Василина Буряник. «Подивіться на сьогоднішню пандемію — ми нічого не можемо протиставити істоті, яка в мільярди разів менша за нас», — говорить художниця.
У Nude авторка співставляє схему біологічної будови шкіри чи окремих органів зі схемами будови земної кори. Художниця проводить паралель між підземними водами та судинною сіткою, співставляє нервові закінчення з кореневищами рослин. На кожне панно художниця витрачала декілька тижнів, та більшість полотен з представленої серії авторка створила під час карантину.
Екологічна тематика робіт привабила харків’янина Євгена Оберемка, який уже вдруге підтримує творчість львівської авторки та обіцяє підтримувати її в майбутньому. Сьогодні настав час нагадати про екологію і взаємний вплив людини і природи, впевнений харків’янин. «І мистецтво може розказати про це найяскравішим способом», — додає Євген Оберемок.
Тетяна Тумасян дуже задоволена тим, що харківська галерея стала місцем презентації нового проєкту художниці, яка працює в незвичній для Харкова техніці: «Вона працює на грані, власне, текстилю і графічного дизайну. Сучасне мистецтво дає художникам необмежене поле для експериментів. Радісно, що маємо можливість показати харків’янам рідкісну техніку Василини». Загалом, за творчістю художниці у галереї слідкують з 2013 року, а наочно познайомилися під час минулорічної Бієнале, оргкомітет якої Тетяна Тумасян очолювала.
Виставку можна побачити до 29 липня у Харківській муніципальній галереї (вул. Чернишевська, 15) кожного дня крім неділі з 11:00 до 19:00. Вхід вільний.
Інше у потоці
У Львові триває оцифрування давніх писанок
Чутлива спадщина: створення тактильної експозиції барельєфів «Чотири стихії»
Периферії/Peripheries : перекази виставок