Ярослав Пстрак

Ярослав Пстрак

  • 24 березня 1878, смт Гвіздець (Івано-Франківська обл.) — 16 березня 1916, Харків
  • Мюнхенська академія мистецтв
  • Працював ілюстратором у гумористично-сатиричних журналах, ілюстрував читанку західноукраїнського письменника Антона Крушельницького, зробив ілюстрації до повістей Миколи Гоголя, Івана Франка та інших письменників. За його малюнками було видано більше сотні листівок. У творчій спадщини Ярослава Пстрака чимало живописних пейзажів Прикарпаття. У ряді картин митець відтворив архітектурні пам’ятки Львова

    Батько Ярослава Пстрака був скульптором і різьбярем по дереву, мав спеціальну освіту. Мати — Вінцента Левицька — сестра художника Миколи Левицького. Потяг до малювання пробудився в Ярослава рано і батьки підтримували захоплення сина. Перші відомості з живопису він одержав від батька, від учителя малювання Валеріана Крицінського, а також від художників, які були частими гостями у батьківському домі (Микола Левицький, Корнило Устиянович та ін.).

    1888 – закінчивши початкову школу, Ярослав Пстрак вступив до Коломийської гімназії, з якої його виключали двічі за те, що майбутній художник більше уваги приділяв власне творчості, а не науці

    Батько не мав замовлень, родина бідувала. Це призвело до того, що дім Пстраків конфіскували, батько покинув родину, а мати не перенесла горя й померла. П’ятеро дітей залишились сиротами. Деякий час Ярослав змушений був сам заробляти собі на життя.

    1895-1899 – навчання у Мюнхенській академії мистецтв, завдяки меценатській підтримці
    1899 – художник повернувся до Львова
    1900-1905 – робота ілюстратором у сатирично-гумористичному двотижневику “Комар”
    1900 – учасник виставки Товариства розвою руської штуки, що відбулась в залах Народного дому у Львові.
    1901 – подорож по Західній Європі, Пстрак побував у Празі, довший час жив у Мюнхені

    Після повернення з Мюнхена Пстрак подовгу жив у селі Корничі, біля Коломиї. Тут він писав портрети селян, побутові сцени, місцеві краєвиди. Оселившись у Львові, виконав чимало портретів на замовлення місцевої інтелігенції. Тоді ж художник розписав кілька церков на Гуцульщині (села Розтоки, Ільці та Верховина). У селі Ільці розписав церкву спільно з художником Осипом Куриласом. Розписи збереглися до нашого часу.

    1903 – художник удруге їде на Гуцульщину, де працює над рядом картин з народного життя, робить багато зарисовок і ескізів, рисунки до журналів, що виходили в Коломиї.
    1907 – Пстрак повернувся до Львова.
    1907-1908 – робота в гумористично-сатиричному двотижневику “Зеркало”
    1909 – художник утретє вибрався на Гуцульщину. Тут він і далі малював портрети простих людей, виконав серію робіт, присвячену народним звичаям і місцевим традиціям
    1913 – Пстрак знову у Львові. Тут він малює портрети місцевої інтелігенції (фінансового радника М. Русина, ветеринарного лікаря К. Кучурака, громадського діяча і письменника І. Наумовича та ін).

    До останніх робіт Пстрака, які збереглися, належать сім міфологічних сцен в академічній манері з рисами класицизму, датовані 1915 роком.

    Перша світова війна і злидні остаточно підірвали здоров’я художинки. Виснажений прогресуючим розладом нервової системи і голодом, наприкінці 1915 року митець їде до Харкова, де його влаштовують у військовий шпиталь. Там навесні 1916 року Ярослав Пстрак помер.

  • Роботи
  • Ярослав Пстрак. Жіночий портрет, 1890-ті; папір, пастельЯрослав Пстрак. Косар, 1890-ті; папір, пастель; НМЛЯрослав Пстрак. Гуцульська Мадонна, 1900-ті; папір, пастельЯрослав Пстрак. Гуцулка зі свічкою, 1900-ті; картон, олія, НМЛЯрослав Пстрак. Лірник, 1900-і; полотно, оліяЯрослав Пстрак. Галицький селянин; листівкаЯрослав Пстрак. Жіночий портрет; листівкаЯрослав Пстрак. Жіночий портрет, 1904; папір, пастельЯрослав Пстрак. Професор Ян Око, 1908; полотно, олія, NMWЯрослав Пстрак. Старий гуцул, 1909; полотно, олія, НМЛЯрослав Пстрак. Сестра з братом, 1912; полотно, оліяЯрослав Пстрак. У церкві, 1913; картон, пастельЯрослав Пстрак. Гуцулка, 1913; картон, пастельЯрослав Пстрак. Львів середмістя, 1914Ярослав Пстрак. Сліпий лірник, 1916; полотно, олія, м-УКУ (колекція Івана Гречка)Ярослав Пстрак. Львів вежа Корнякта; полотно, олія, м-КоломияЯрослав Пстрак. Мадонна з дитям; полотно, олія, м-КоломияЯрослав Пстрак. Весна; полотно, олія, м-КоломияЯрослав Пстрак. Єврейська біржа Львів; папір, тушЯрослав Пстрак. Замальовки; папір, олівецьЯрослав Пстрак. Вулична торгівля; папір, туш, сепія

Інші профілі

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін звертається до графіки та скульптури, як до практики створення артефактів, що відображають відчуття або міркування, мають властивості пам’яті та стають носіями особистого досвіду

Марʼян Внук

Марʼян Внук

Досконале володіння реалістичною пластикою та досвід роботи з монументальною скульптурою дозволили Марʼяну Внуку посісти місце в дисципліні, нав’язаній соцреалізмом, одним із провідних творців якого він став

Денис-Лев Іванцев

Денис-Лев Іванцев

Для другої половини 30-х років картинам Дениса-Льва Іванцева притаманний абстрактно-філософський зміст. Наприкінці 30-х років — початку 40-х з’явився пейзажний живопис митця. До монументальної спадщини Дениса Іванцева належать розписи в українських церквах у Галичині

вверх