Станіслав Яновський (Stanisław Janowski)

Станіслав Яновський (Stanisław Janowski) share

  • 6 жовтня 1866, Краків – 23 лютого 1942, Краків
  • Школа образотворчого мистецтва (Краків)
    Академія образотворчого мистецтва (Мюнхен)
  • Художник (визнаний портретист, автор пейзажів, бойових сцен і жанрового живопису), ілюстратор та сценарист, режисер та театральний декоратор

    Брат (і перший вчитель малювання) художниці Броніслави Ріхтер-Яновської.

    Станіслав Яновський ілюстрував книги та журнали. Серед інших робіт – ілюстрації драми письменниці та артистки Габріели Запольської. Через два роки (9 листопада 1901) він одружився з авторкою. З того часу Станіслав Яновський став учасником театрального життя, виступав на сцені.

    1902 – допоміг Габріелі Запольські організувати драматичну школу у Кракові, де навчав дизайну костюмів, а потім очолив візуальну сторону Незалежної сцені, створеної в 1903 році його дружиною

    1904 – Запольська та Яновський перебралися на постійно до Львова. Мешкали вони на околиці, між Личаковом і Ялівцем, на віллі «Скіз» (тепер вулиця Запольської, 3).

    1907 – керував театральною трупою, заснованою разом з дружиною. Це була мандрівна група під назвою: Театр Габріели Запольської під художнім керівництвом Станіслава Яновського. Група розпалася в 1910 році, після четвертого сезону подорожей, відтоді художник зосередився на живописі.

    Станіслав Яновський входив до спортивного товариства “Сокіл”.

    1914 – у Новому Сончі вступив у Польські легіони (добровольче військове з’єднання), був закріплений у технічному відділі Військового департаменту Вищого національного комітету. Тоді він був членом 3-го піхотного полку та 2-го Уланського полку. За час служби зробив низку фотографічних знімків, які нині є унікальним джерелом з вивчення вояцького побуту та повсякдення у Першій світовій війні, на теренах України. Фото оприлюдені на сайті Національного Музею в Кракові.

    Після повернення Польщі незалежністі Станіслав Яновський повернувся до живопису. Розробляв панорами, серед інших монументальну панораму Татр. Разом із Зигмунтом Розвадовським написав панораму Львова з зображенням міста з другої половини 18 століття. Робота розміром 320 × 880 см була створена в 1929 році до Загальної крайової виставки у Познані.

  • Роботи
  • Станіслав Яновський. Автопортрет з палитрою, 1896; полотно, олія; NMKСтаніслав Яновський. Застереження підбором; полотно, оліяСтаніслав Яновський. Дівчина з Сенегалу, 1890-ті; папір, акварель, гуашСтаніслав Яновський. Село взимку, 1900-ті; полотно, олія; NMWСтаніслав Яновський. Міст на Арно, 1904; полотно, олія; NMWСтаніслав Яновський. По справах, 1906; папір, тушСтаніслав Яновський. Табір легіонерів в Пясечно, 1917; папір, акварельСтаніслав Яновський. Дівчина в саду, Львів; картон, оліяСтаніслав Яновський. Львів, вілла Левицького, 1920; картон, оліяСтаніслав Яновський. Перед гуцульською церквою; папір, акварельСтаніслав Яновський. Дівчина в хустці, 1927; папір, акварельСтаніслав Яновський. Портрет жінки, 1929; папір, акварельСтаніслав Яновський, Зигмунт Розвадоський. Панорама Львіва другої половини 18 століття, 1929; олотно, оліяСтаніслав Яновський. Пастух; дереворитСтаніслав Яновський. Натюрморт з глечиком, 1930-ті; олія, фанера

Інші профілі

Олександр Замковський

Олександр Замковський

Олександр Замковський – архітектор та художник, один з найактивніших учасників художніх процесів кінця 1980-х – початку 1990-х років у Львові. В своїх роботах одним із перших в той час почав звертатися до теми сексуального

Леонард Вінтеровський (Leonard Winterowski)

Леонард Вінтеровський (Leonard Winterowski)

На початку творчості Леонард Вінтеровський писав портрети, пейзажі, жанрові сцени і релігійні картини. Пізніше активно працював у батальному жанрі. Займався також монументальним живописом та книжковою графікою

Євген Гепперт (Eugeniusz Stanisław Geppert )

Євген Гепперт (Eugeniusz Stanisław Geppert )

Символічне мистецтво Мальчевського вплинуло на ранню творчість Гепперта, коли популярним його мотивом були силуети вершників на тлі пейзажу. Драматичність підсилювалась темними кольоровими тонами. В кінці 1920-х художник тяжів до тенденцій нового класицизму

вверх