Броніслава Яновська (Bronisława Rychter-Janowska)

Броніслава Яновська (Bronisława Rychter-Janowska)

  • 13 липня 1868, Краків – 29 вересня 1953, Краків
  • Броніслава Яновська часто зображала інтер’єри, архітектуру, сцени з життя садиби та села, за що її називають “художницею польських садиб”. Також малювала пейзажі, рідше портрети

    “Маленький” світ, який відобразила у своїй творчості Броніслава Яновська – життя родини за містом, – інтер’єри, садиби, що ховаються у садках, нагадує світ, що зображала Берта Морізо. Тож, характеристика “художниця польських садиб” – визначення, що говорить нам швидше про можливий тогочасний простір для життя і творчості художниці, ніж дає уявлення, спираючись на коло обраних тем, про характер і особистість авторки.

    Першим вчителем Броніслави з рисунку та малярства був її старший брат Станіслав Яновський.

    1896 – вивчала малярство в приватних школах Антона Ажбе та Шимона Голлоші в Мюнхені, також навчалась у майстра портретів Франца фон Ленбаха. Пізніше продовжила студіювати у Флорнеції та Римі.

    Використовувала різні художні техніки – олію, пастель, акварель, малюнок вугіллям, аплікації. Співпрацювала з мистецькам кабаре “Зелений Балоник” в Кракові, а також з кабаре у Львові, для яких робила проекти театральних ляльок. Свої роботи виставляла в Кракові, Львові, Варшаві, Празі, Відні, Римі, Венеції та Флоренції.

    1906-1915 – повернулась до матері у Старий Сонч, проте часто подорожувала Європою та Північною Африкою, документуючи враження у шкіцах та на полотні

    1909 – відкрила у Старому Сончі художню школу, однак, швидко пішла з керівної посади

    Менш відомою є робота Броніслави Яновської як журналістки та письменниці. Вона друкувалась у газеті “Львівській”, була авторкою кількох драм, а також щоденників, присвячених своємо насиченому мистецькому життю. Рукописна спадщина художниці зберігається в спеціальних збірниках Наукової бібліотеки Польської академії наук у Кракові.

    1907 – оселилась у Кракові. Її помешкання стало одним з найвідоміших художніх салонів міста. Художня спадщина Броніслави Яновської налічує кілька тисяч творів. Картини можна побачити, зокрема, в історичному музеї в Кракові та музеї Ватикану, зберігаються в приватних колекціях. Завдяки їх сецесійній стилістиці вони популярні на антикварних аукціонах.

  • Роботи
  • Броніслава Яновська. Портрет жінки, 1899; папір, тушБроніслава Яновська. Італійське подвір'я в Неаполі, 1904; картон, оліяБроніслава Яновська. По дорозі до церкви, 1911; кольорова літографіяБроніслава Яновська. Фонтан у Римі, 1914; картон, оліяБроніслава Яновська. Жіночий портрет, 1914; картон, оліяБроніслава Яновська. Леон Клімчак, 1916; папір, олівецьБроніслава Яновська. На курорті, 1917; картон, оліяБроніслава Яновська. Жіноча фігура, 1927; папір, акварельБроніслава Яновська. Мусульманське кладовище в Смірні, 1931; картон, оліяБроніслава Яновська. Жінка на терасі, 1933; картон, оліяБроніслава Яновська. Жінка читає  в інтер'єрі, 1937; картон, оліяБроніслава Яновська. Жінка за роялем біля вікна, 1937; картон, оліяБроніслава Яновська. Жінка в інтер'єріБроніслава Яновська. Поцілунок у вітальні; полотно, оліяБроніслава Яновська. Жінка перед садибою

Сторінка на Вікіпедії

Інші профілі

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін звертається до графіки та скульптури, як до практики створення артефактів, що відображають відчуття або міркування, мають властивості пам’яті та стають носіями особистого досвіду

Марʼян Внук

Марʼян Внук

Досконале володіння реалістичною пластикою та досвід роботи з монументальною скульптурою дозволили Марʼяну Внуку посісти місце в дисципліні, нав’язаній соцреалізмом, одним із провідних творців якого він став

Денис-Лев Іванцев

Денис-Лев Іванцев

Для другої половини 30-х років картинам Дениса-Льва Іванцева притаманний абстрактно-філософський зміст. Наприкінці 30-х років — початку 40-х з’явився пейзажний живопис митця. До монументальної спадщини Дениса Іванцева належать розписи в українських церквах у Галичині

вверх