Ян Генрик Розен

Ян Генрик Розен

  • 25 лютого 1891, Варшава – 22 серпня 1982, Арлінґтон, США
  • Художник-монументаліст, відомий для широкого загалу розписами у Вірменському соборі, що зробили Яна Розена популярною постаттю у Львові та за його межами

    1891 – народився Ян Генрик Розен у родині вихрещених євреїв, що походила з середовища багатої єврейської буржуазії Варшави

    Дитячі роки Ян Генрик Розен провів у Парижі, а коледж закінчив у Лозанні. Перші навички малювання отримав від свого батька Яна Богуміла Розена – художника-баталіста, випускника Мюнхенської академії мистецтв.

    1911 – майбутній художник поступив до університету у Лозанні, паралельно відвідував художні студії Мюнхена та Парижа
    1914 – Перша світова війна застала Яна Розена під час навчання у Парижі. Художник вступив добровольцем до лав французької армії
    1917 – перейшов до польського легіону ген. Галлєра
    1919-1920 – після закінчення війни, Ян Розен працював на посаді військового аташе при польському представництві у Франції
    1920-1921 – працював секретарем польської делегації в Лізі Націй у Женеві
    1922 – Ян Розен повернувся до Польщі та оселився у Варшаві, де відновив художні студії
    1923-1925 – художник виставляє у Варшаві свій релігійний живопис, що привертає увагу критики та широкого кола глядачів, неканонічністю композицій. Шанувальником авторського стилю стає Юзев Теодорович – вірменський архієпископ у Львові, і запрошує Яна Розена взяти участь у оздобленні Вірменського собору у Львові

    1925-1929 – робота над розписами львівського Вірменського собору. Це час пошуків власного мистецького стилю, стилістичні спроби поєднання різних модерних напрямків. У розписі собору та проектах вітражів, художник відштовхувався від вірмено-візантійської традиції, синтезуючи її з західноєвропейськими тенденціями модерного мистецтва. Також характерним прийомом, який художник буде використовувати і надалі у своїх наступних роботах, стане надання релігійним персонажам портретних рис отців церкви та інших відомих осіб
    1929–1931 – художник, здобувши популярність завдяки розписам у Вірменському соборі, отримує замовлення на поліхромні розписи в костелі Стрітення монастиря кармеліток у Львові
    1929-1931 – Ян Розен створив вісім великих композицій (Сходження святого духа на апостолів і зображення семи святих таїнств) для каплиці костелу Стрітення монастиря кармеліток

    1930 – викладацька робота у Львівській політехніці на посаді професора кафедри рисунку та декоративного живопису загальнотехнічного факультету
    1931 – керівник цієї кафедри. Одночасно він викладає рисунок на архітектурному факультеті.
    1933 – під час державної реформи вищих навчальних закладів загальнотехнічний факультет було ліквідовано, і в 1934 Ян Розен був звільнений з державної служби
    На поч. 1930-х рр. виконує розписи в приміщенні для хрещення дітей у костелі Марії Магдалини
    1936 – працює в семінарійній каплиці Перемишля, а також у декількох костелах невеликих населених пунктів Польщі
    1937 – на запрошення польського посла у Вашингтоні Єжи Потоцького, Ян Генрик Розен виїхав до Америки для виконання фрески “Битва Яна ІІІ Собеського під Віднем” для залу прийомів у польському посольстві

    Початок Другої світової війни завадив його поверненню на батьківщину. Ян Розен залишився в Америці, де провів 45 років творчого періоду свого життя, обіймав посаду викладача сакрального мистецтва в Католицькому університеті у Вашингтоні (1939–1945).

    Серед творчих робіт Яна Генрика Розена в США – величезні мозаїки у катедральному соборі в Сент-Луїсі, поліхромні розписи в соборі Сент-Метью та в єпископському соборі у Вашингтоні, а також сакральних спорудах у Сан-Франциско, Голівуді, Пітсбурзі, Буффало та інших містах.

    1977 – Папа Римський Павло VІ за внесок у релігійне мистецтво ХХ ст. нагородив Яна Генрика Розена орденом Святого Григорія Великого.

    Помер художник на 92-му році життя в Арлінґтоні неподалік Вашингтона.

  • Роботи
  • Ян Генрик Розен. Автопортрет; дерево, темпера, золотоЯн Генрик Розен. Вірменський собор апсида Таїнства Євхаристії, 1928Ян Генрик Розен. Вірменський собор апсидаЯн Генрик Розен. Вірменський собор. Розп'яття, 1928Ян Генрик Розен. Вірменський собор. БлаговіщенняЯн Генрик Розен. Вірменський собор. Поклін пастухів, 1929Ян Генрик Розен. Вірменський собор. Поховання св ОдільонаЯн Генрик Розен. Вірменський собор Розп'яття ХристосЯн Генрик Розен. Вірменський собор Свята Катерина АлександрійськаЯн Генрик Розен. Вірменський собор Усікновення голови Івана ХрестителяЯн Генрик Розен. Львів семінарська каплиця, 1929Ян Генрик Розен. Львів семінарська каплиця, 1929Ян Генрик Розен. Львів семінарська каплиця. Євхаристія, 1929Ян Генрик Розен. Львів семінарська каплиця. Миропомазання, 1929Ян Генрик Розен. Львів семінарська каплиця. Одруження, 1929Ян Генрик Розен. Львів семінарська каплиця. Оливопомазання (Таїнство соборування), 1929Ян Генрик Розен. Львів семінарська каплиця. Священства, 1929Ян Генрик Розен. Львів семінарська каплиця. Сповідь, 1929Ян Генрик Розен. Свята Тереза з Авіли;  папір, гуашЯн Генрик Розен. Святий Ян Євангелист; папір, гуашЯн Генрик Розен. Вітраж костелу Марії Магдалени, 1931; ЛНГМЯн Генрик Розен. Молитва Папи Іннокентія XI, ВіденьЯн Генрик Розен. Св Клер собор Сан-ФранцискоЯн Генрик Розен. Мозаїка купола собору Сент-ЛуиЯн Генрик Розен. Христос. Розпис в храмі, Вашингтон, 1943Ян Генрик Розен. Христос у славі, мозаїка, ВашингтонЯн Генрик Розен. Зішестя Святого Духа, 1964 мозаїка, часовня Анахайм

Автор фото розписів у семінарській каплиці: Олег Введенський.

Інші профілі

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін звертається до графіки та скульптури, як до практики створення артефактів, що відображають відчуття або міркування, мають властивості пам’яті та стають носіями особистого досвіду

Марʼян Внук

Марʼян Внук

Досконале володіння реалістичною пластикою та досвід роботи з монументальною скульптурою дозволили Марʼяну Внуку посісти місце в дисципліні, нав’язаній соцреалізмом, одним із провідних творців якого він став

Денис-Лев Іванцев

Денис-Лев Іванцев

Для другої половини 30-х років картинам Дениса-Льва Іванцева притаманний абстрактно-філософський зміст. Наприкінці 30-х років — початку 40-х з’явився пейзажний живопис митця. До монументальної спадщини Дениса Іванцева належать розписи в українських церквах у Галичині

вверх