Цієї осені у литовському місті Каунас відбудеться 5-те триєнале сучасного українського мистецтва «Український Зріз» із темою UKRAINE!UNMUTED. Проєкт стартує 4 листопада, триватиме впродовж місяця і складатиметься з декількох частин: експозиція, перфоманс-блок, дискусійна програма, збірка есеїв.
«Український Зріз» — триєнале, що вже 15 років є платформою для представлення українського сучасного мистецтва за кордоном. Цьогоріч проєкт у зв’язку з війною в Україні вийшов за рамки мистецької експозиції — і стане простором мислення і розмови про Україну та її культуру. Тема цьогорічного «Зрізу» — UKRAINE!UNMUTED. Триєнале відбудеться у місті Каунас (Литва), що є Європейською столицею культури 2022 і завдяки цьому статусу має насичений культурними та мистецькими подіями рік.
Відкриє «Зріз» 4 листопада перфомативна складова:
«новели про шлях» від Юрія Штайди, Наталі Лісової, Володимира Кауфмана, Ярини Шумської та Володимира Топія.
До експозиції «Зрізу» ввійшло 17 арт-проєктів: відео, інсталяції, об’єкти, живопис, графіка, перфоманс та фотографія. Деякі художники, як Павло Маков, брали участь у «Зрізі» раніше, є цього року і дебютанти, як творчий дует із Харкова Андрій Рачинський і Даніїл Ревковський. Цікаво, що в одному з арт-проєктів серед складових буде й кіноробота Олександра Довженка. Географія митців охоплює Дніпро, Херсон, Київ, Харків, Львів, Одесу, Донецьк. Це:
Яна Бачинська,
Лія Достлєва та Андрій Достлєв,
Костянтин Зоркін,
Жанна Кадирова,
Алевтина Кахідзе,
Ніколай Карабінович,
Миро Клочко та Анатолій Татаренко,
Саша Курмаз,
Катя Лібкінд,
Катерина Лисовенко,
Павло Маков,
Сергій Петлюк,
В’ячеслав Поляков,
Андрій Рачинський та Даніїл Ревковський,
FANTASTIC LITTLE SPLASH (Лєра Мальченко та Олександр Ганц),
Станіслав Туріна,
Володимир Кауфман (проєкт у співпраці з Максимом Мазуром, Сергієм Савченком, Яною Крикун, Наталею Лісовою, Сергієм Радкевичем, Наталкою Шимін).
Кураторами мистецької частини «Зрізу» є Влодко Кауфман та Сергій Петлюк. Влодко Кауфман зазначає:
«При відборі митців — учасників триєнале — нас цікавили проєкти із глибшим, неплакатним поглядом, на актуальну ситуацію зокрема. Вони могли бути створені й раніше, до повномасштабної війни, але осмислювати те, на чому ми стоїмо, яким є стан нашої травмованості. Важливо донести, що українська культура — самодостатня, вартує уваги і вивчення, а не є придатком «вєлікай рускай культури», як у світі було звично дивитися на неї раніше».
У межах цьогорічного «Зрізу» заплановано чотири дискусії — про культурну дипломатію, презентацію України, переживання травм, які завдала колоніальна політика росії. Серед спікерів та спікерок: Павел Поторочин (філософ, екс-керівник польських інститутів у Нью-Йорку та Лондоні, Інституту Адама Міцкевича), Карл Генрік Фредріксон (часопис Eurozine), Яцек Денель (поет, художник), Ярослава Стріха (літературознавиця), ін.
«Ціною, яку Україна платить, щоб потрапити у фокус уваги світу, вийти зі сліпої зони, є війна — і нині час багато й активно розповідати про Україну,» — зауважує керівниця проєкту «Український Зріз» Ліда Савченко-Дуда (Інститут стратегії культури).
Арт- і дискусійну програми підсилить ще один формат — збірка есеїв, покликаних відкрити іноземцеві українську культуру, зацікавити нею, зруйнувати стереотипи про неї. Серед авторів(ок) текстів: Катерина Ботанова, Іван Козленко, Микола Рябчук, Віталій Портников, Зоя Звиняцковська, Галина Крук, Юрко Вовкогон, культурний менеджер та воїн, який міркує про мистецтво, війну як «дуже концентроване життя» і те, що і як люди культури, котрі на війні, зможуть розповісти іншим про цей досвід. Кураторкою дискусійної програми та збірки є перекладачка, видавчиня й авторка Оксана Форостина.
Богдан Шумилович, мистецтвознавець, який зі «Зрізом» від початку (із 2010 року), ще у перших текстах для проєкту розмірковував про колоніальну ситуацію й чужі, нав’язані Україні, українській культурі іншими (імперською Москвою чи умовним Заходом) дефініції. Він каже:
«Колись відома американська дослідниця індійського походження Ґаятрі Чакраворті Співак написала есей «Чи може Субалтерн говорити?». Субалтерн — це підпорядкована, залежна людина, раб. Авторку тоді турбувала позиція жінок в Індії, і у своєму тексті вона проголошує важливу тезу: якщо над тобою хтось домінує (неважливо, йдеться про колоніальну, сімейну чи іншу ситуацію), ти втрачаєш здатність говорити — не буквально, а власне говорити за себе… Коли ми виходили з імперії, ми не мали можливості самі себе назвати, не могли, як той субалтерн, говорити про себе, тому що в нас не було цієї звички; нас завжди окреслював, називав хтось інший. У згаданому есе авторка закликає в ситуації підпорядкованості говорити. І тут тема Зрізу 2022 Ukraine!Unmuted співпала з важливим аргументом дослідниці, що постколоніальна позиція перетворюється в деколоніальну, коли ти сам чи сама починаєш говорити, окреслювати себе… «Український Зріз» можна трактувати як перфоманс, жест, спробу спіймати цю мову, заговорити, окреслити, що таке українське мистецтво, хоч це і дуже важко, особливо для неукраїнської аудиторії.»
Триєнале «Український Зріз» UKRAINE! UNMUTED у Каунасі реалізують: Інститут стратегії культури, ГО «Інститут актуального мистецтва» й «Вірменська 35» за підтримки Львівської міської ради, ЗМІН Фундації, Міжнародного фонду «Відродження» та литовських партнерів Kaunas 2022.
Ідея Українського Зрізу з’явилася понад десять років тому у Львові в середовищі мистецького об’єднання «Дзиґа», одного із культових культурних осередків Львова і України, у співпраці з партнерами із Любліна фундацією Trans Kultura. Задум виник із бажання вловити й окреслити «українськість» у сучасному мистецтві. Нині справу Зрізу продовжують ГО «Інститут актуального мистецтва» та муніципальна установа «Інститут стратегії культури». Перше триєнале у 2010 році в Любліні було спробою самоідентифікації, пошуком ідентичності українського сучасного мистецтва. Згодом, у 2013 році, завдяки проєкту «Лиман» у Любліні, важливим став процес самоаналізу і самооцінки. А наступне триєнале «ПереТВОРЕННЯ» відбулося у Вроцлаві в рамках програми «Вроцлав-Львів: ЄСК Вроцлав – 2016» та відобразило актуальний стан мистецтва в Україні, що перебувало в кризі, перед обличчям війни та змін: тоді були втілені виставка, ретроспектива українського медіамистецтва й перформативна складова. У 2019-му Зріз відбувся у Львові в рамках міжнародного Конгресу Культури і став нагодою критично подивитися на себе зблизька, дослідити, чим українське мистецтво здатне зацікавити інших.
Щоразу у триєнале беруть участь митці та мисткині з різних міст України. Орієнтиром є трансформаційні процеси в українському мистецтві — на рівні медій, тем, дискурсів, інтерпретацій, імен, (не)змінності традицій, експериментування. Від 2010 року в рамках Українського Зрізу було представлено 172 мистецькі проєкти і твори 123 авто- рів(ок) й артистичних груп із таких міст, як Львів, Київ, Херсон, Ужгород, Харків, Одеса, Івано-Франківськ, Ірпінь, Судова Вишня, Дрогобич, Дніпро, Чернівці, Луцьк, Черкаси, Запоріжжя, Донецьк, Вінниця, Суми, а також смт Понінка.
Інше у потоці
У Львові триває оцифрування давніх писанок
Чутлива спадщина: створення тактильної експозиції барельєфів «Чотири стихії»
Периферії/Peripheries : перекази виставок