Єжи Меркель (Jerzy (Georg) Merkel)

Єжи Меркель (Jerzy (Georg) Merkel)

  • 1881, Львів – 1976, Відень
  • Краківська академія мистецтв (1903-1905)
  • Автор алегоричних і жанрових композицій, ню і пейзажів. Під впливом творчості Ніколя Пуссена, Клода Лоррейна і Пюви де Шаванна, Меркель сформував індивідуальний стиль, в якому відмовився від просторової глибини, оголив фактуру полотна, маніпулював геометричними формами на основі точного рисунку, і використовував матову гармонійну колірну палітру

    1902 – як помічник живописця, Меркель вступив на курс вдосконалення майстерності за фахом «художні промисли» до Львівської промислової школи

    1903 – завдяки фінансовій допомозі одного друга, він вступає до Краківської академії мистецтв (вчився у у Юзефа Мегоффера і Станіслава Виспянського) і через два роки отримує срібну медаль
    1905-1908 – жив у Парижі, наїжджаючи до Львова, згодом повернувся до Кракова
    1909 – повернення до Парижу і одруження з художницею Louise Merkel-Romée (1888-1977)
    1917 – отримав сильне поранення у ході Першої світової війни у складі австрійської армії; він переносить операцію на мозку, яка загрожує йому сліпотою
    1919 – зір повернувся до художника і він почав поступово повертатися до роботи. У цей період їм був написаний «Автопортрет» з пов’язкою на голові, який зараз є в збірці Львівської національної галереї
    1918-1938 – працював у Відні, приїздив до Львова. Потім — Франція, Париж.

    У 1913 та 1928 роках у Львові відбулися дві великі персональні виставки художника, які знайшли широкий відгук у пресі. Серед краєвидів та жанрових композицій були біблійні сцени: «Агар і Ізмаїл», «Руф», «Есфір», «Ребека» та інші, виконані в техніці олійного живопису, акварелі та рисунки.

    Характеризуючи твори Меркеля на львівській виставці 1928 року, критик Владислав Козицький в аналізі композицій з оголеними тілами зазначає, що художник «підсвідомо [зображує] елементи раси, а саме раси семітської».

    У роки Другої світової війни перебував у концтаборах.
    1939 – Меркель переїжджає до Франції. Спершу живе у місті Монтабан на півдні Франції, а з 1945 року у Парижі
    1945 – удостоєний звання почесного члена Віденського сецесіону
    З 1972 – жив у Відні. Член Австрійської академії мистецтв

    Єжи Меркель був членом Hagenbund, важливої групи в стилі ар-нуво початку століття, і художньої колонії в Звінкенбахе. Твори зберігаються в ЛНМ, Галереях Альбертіна і Бельведер у Відні, інших музейних зібраннях.

  • Роботи
  • Єжи Меркель. Ню, 1898; олія, полотноЄжи Меркель. Чоловік з сигарою; олія, полотноЄжи Меркель. Портрет чоловіка, 1906; папір, пастельЄжи Меркель. Ахілл з дочками Лікомеда, 1912; папір, акварельЄжи Меркель. Автопортрет, 1919; олія, полотно; ЛНГМЄжи Меркель. Жінка та янголиЄжи Меркель. Жінка з кицькою, 1920-ті; олія, полотноЄжи Меркель. Сцена, 1920-ті; літографіяЄжи Меркель. Пейзаж; картон, олія; ЛНГМЄжи Меркель. Дорога, 1927; олія, полотно; ЛНГМЄжи Меркель. П'єро і П'єретта; олія, полотноЄжи Меркель. Серенада; папір, пастельЄжи Меркель. В парку; картон, оліяЄжи Меркель. Ню; олія, полотноЄжи Меркель. Лот та його донькиЄжи Меркель. Купальщиці, 1930-ті; картон, оліяЄжи Меркель. Жіночий портрет, 1930; олія, полотно; ЛНГМЄжи Меркель. Дві жінки, 1943; олія, полотно

Інші профілі

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін звертається до графіки та скульптури, як до практики створення артефактів, що відображають відчуття або міркування, мають властивості пам’яті та стають носіями особистого досвіду

Марʼян Внук

Марʼян Внук

Досконале володіння реалістичною пластикою та досвід роботи з монументальною скульптурою дозволили Марʼяну Внуку посісти місце в дисципліні, нав’язаній соцреалізмом, одним із провідних творців якого він став

Денис-Лев Іванцев

Денис-Лев Іванцев

Для другої половини 30-х років картинам Дениса-Льва Іванцева притаманний абстрактно-філософський зміст. Наприкінці 30-х років — початку 40-х з’явився пейзажний живопис митця. До монументальної спадщини Дениса Іванцева належать розписи в українських церквах у Галичині

вверх