Нещодавно в Journal of Empirical Finance було опубліковане дослідження, яке пророкує, що бульбашка арт-ринку скоро лусне
Дослідники Люксембурзької школи фінансів застосували новий статистичний метод виявлення бульок до більш ніж мільйона аукціонних рекордів від 1970 по 2014 рік. Дослідження сфокусували на імпресіоністах, післявоєнному мистецтві та контемопрарі, американському секторі та “старих майстрах”.
Шляхом виявлення ринкових умов, які призвели до краху двох попередніх бульбашок арт-ринку в 1990 році і 2008/2009 і, порівнюючи їх з симптомами, які ми бачимо сьогодні, дослідники прийшли до висновку, що нинішній арт-ринок демонструє ознаки перегріву. За даними дослідження, це створить умови для “важкої” корекції або потенційного краху в одній з наступних категорій: контемпорарі, старі майстри, американське та післявоєнне мистецтво.
Це дослідження визначає бульбашки як драматичне посилення обсягу торгівлі за вартістю, яка перевищує цінність, за чим слідує раптовий обвал. Автори відзначають, що поточні ринкові умови мають схожі риси з булькою арт-ринку 1990 року.
Визначаючи надійнысть стану світового арт-ринку з кінця фінансової кризи 2008/2009 і підкреслюючи силу сучасного арт-ринку, який подвоїв вартість протягом періоду відновлення, дослідження попереджає, що нинішній рівень росту є нестабільним.
Тим не менш, бельгійський фінансист і колекціонер Ален Серве електронною поштою повідомив ArtNet News, що на його думку, арт-ринок рухається вниз по спіралі. Серве підкреслив, що широкий розголос рекордів на аукціонах у світі, таких як продаж Пабло Пікассо Les Femmes d’Alger (1955) за $ 179 млн, або Амедео Модільяні Nu Couché (1917-18) за $ 170 млн, приховує справжній стан арт-ринку.
Я вірю, що можливо зупинити фокусування на випинанні трофеїв у вимірюванні арт-ринку, – сказав Серве. – Це смішно визанчати стан ринку авто, спираючись на продажі Ferrari!
Ринок для деяких художників, зазначив він, вже почав сповільнюватися, як, наприклад, для Zombie Formalist kids. Але Серве стверджує, що інші залишаться на плаву, особливо, якщо взяти до уваги, що там можуть бути “необмежені поставки улюбленців таких, як Капур, Херст, Кіфер, Маккарті та інші”.
Тим не менш, не всі переконались у справедливості висновків вчених. Тодд Левін з Levin Art Group заперечив їх, констатуючи очевидне: “Якщо ви не знаєли, що ми були в бульці в деяких сферах ринку протягом тривалого періоду, то ви щось пропустили”, сказав він Guardian. І саркастично додав, що вчені тепер можуть поплескати один одного по спині.
Поки експерти сперечаються, ймовірно, краще звернути нашу увагу на аукціони, де правда, без сумніву, незабаром стане очевидною.
Інше у потоці
У Львові триває оцифрування давніх писанок
Чутлива спадщина: створення тактильної експозиції барельєфів «Чотири стихії»
Периферії/Peripheries : перекази виставок