Артур Ґроттґер (Artur Grottger)

Артур Ґроттґер (Artur Grottger)

  • 11 листопада 1837, Жидачівський р-н, Львівської обл. — 13 грудня 1867, Амелі-ле-Бен-Палальда, Франція
  • Краківська академія мистецтв (1852-1854)
  • Віденська академія мистецтв (1855-1858)
  • Викладачі у Кракові: Войчех Сталлер, Юзеф Кремер, Владислав Лущкевич.
    Викладачі у Відні: Карл Блаас, Карл Мейер, Карл Вюрцингер и Петер Гайгер.

    Живописець, ілюстратор, графік, представник пізнього романтизму, популярного у Відні та Львові. Автор циклу творів на тему січневого повстання 1863–1864 років

    У віці 11 років батьки віддали Артура навчатися в студію львівського художника Яна Машковського.

    1851 – на виставці в одному з магазинів Львова баварський граф Олександр Паппенхайм зауважив красиву акварель – погоню польської шляхти за татарами. Граф купив її, запитав у продавця хто є її автором і з подивом дізнався, що це перша робота 14-річного хлопчика Артура Ґроттґера. Він вирішив познайомитися з автором і це знайомство переросло в багаторічну дружбу, а молодий художник знайшов мецената

    Друзі порадили художнику зобразити візит до Львова імператора Франца Йосипа I. Ідею підтримали граф Агенор Голуховський, тодішній губернатор Галичини і галицький магнат Забельський, дядько Артура, який приймав монарха в своїй резиденції. Франц Йосип отримав акварель на пам’ять про свій візит в якості подарунка від польського дворянства

    1851 – Франц Йосип I призначив Ґроттґеру стипендію з власних коштів в розмірі 20 гульденів на місяць за картину, на якій художник зобразив в’їзд імператора до Львова.

    До 1864 Артур Ґроттґер створив понад 200 ілюстрацій для декількох журналів у Відні (Museestunden, Waldheim’s Illustierte Zeitung, Waldheim’s Illustierte Blatter)

    1859 – починає співпрацювати з польським журналом Postęp (Прогрес) Юзефа Осецького, що видавався у Відні
    1863 – стає його головним редактором журналу Postęp
    1863 – у віденської квартирі художника був заарештований підозрюваний в організації заколоту в Кракові поляк (23 грудня 1863). Австрійська влада розпочала судовий процес проти Ґроттґера, а імператор Франц Йосиф позбавив його своєї стипендії

    1866 – на балу у Стрілецькому товаристві у Львові Ґроттґер познайомився з 16-річною Вандою Монне (пол. Wanda Monné). Спонтанному коханню польської патріотки і хворого на сухоти митця, сповненому багатьох романтичних зустрічей і довгих піднесених листів, але не схваленому родиною дівчини, не судилося щасливого завершення. Спраглий успіху Артур виїхав до Парижа, де спромігся завершити свій славетний цикл «Війна» та продати його австрійському цісареві Францу Йозефу I.

    1867 – у грудні лікарі скерували знесиленого хворобою митця на знаменитий курорт Амелі-ле-Бен у французьких Піренеях — лікувати кровотечу в легенях. Там він помер того ж місяця. Наречена Ванда Монне перевезла тіло художника до Львова, де 4 липня 1868 року перепоховала на Личаківському цвинтарі (поле №5) — на місці, яке він колись обрав під час спільної прогулянки.

  • Роботи
  • Артур Ґроттґер. Боротьба с сатаною, 1850. Полотно, олія, NMWАртур Ґроттґер. Втеча татар з поля битви, 1855. Папір, акварель, NMWАртур Ґроттґер. Бій зі шведами, 1856. Папір, акварель, OMTАртур Ґроттґер. Ян III Собеський та Леопольд I під Швехатом, 1859. Полотно, олія, ЛНГМАртур Ґроттґер. Втеча Генріха Валуа, 1860. Полотно, олія, NMWАртур Ґроттґер. Дівчина з Боршевич, 1860. Полотно, олія, ЛНГМАртур Ґроттґер. У розвідці, 1862. Полотно, олія, ЛНГМАртур Ґроттґер. В саксонському саду, 1863. MNWАртур Ґроттґер. Кування кіс, 1863Артур Ґроттґер. Пожежа 1863 в Мехуві, 1865. Полотно, олія, NMWАртур Ґроттґер. Христос в терновому вінці, 1865Артур Ґроттґер. Портрет рудоволосої, 1865, NMKАртур Ґроттґер. Клементіна Дідушицька, 1865. Полотно, олія, NMWАртур Ґроттґер. Графиня Тун Розалі Матильда, 1860. Полотно, оліяАртур Ґроттґер. Портрет дівчини. Полотно, олія, NMWАртур Ґроттґер. Художник Францішек Тепа, 1866Артур Ґроттґер. Алегорія війни, 1866, літографіяАртур Ґроттґер. Ванда Монне, 1866Артур Ґроттґер. Гуцулка в голодний рік, 1866Артур Ґроттґер. Проводи повстанця, 1866. Полотно, олія, MNKАртур Ґроттґер. Зіслані повстанці в Сибірі, 1866. Полотно, оліяАртур Ґроттґер. З хрестом по снігу, 1867Артур Ґроттґер. Фріна, 1867. Полотно, олія, NMKАртур Ґроттґер. Наречена з околиць Дрогобича, 1867, літографіяАртур Ґроттґер. Марія сестра художника, 1860-ті. Полотно, оліяАртур Ґроттґер. Портрет чоловіка, 1860-і. Полотно, олія, NMWАртур Ґроттґер. Жанна Д'арк.  Папір, гуаш, NMW

Сторінка на Вікіпедії

Інші профілі

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін звертається до графіки та скульптури, як до практики створення артефактів, що відображають відчуття або міркування, мають властивості пам’яті та стають носіями особистого досвіду

Марʼян Внук

Марʼян Внук

Досконале володіння реалістичною пластикою та досвід роботи з монументальною скульптурою дозволили Марʼяну Внуку посісти місце в дисципліні, нав’язаній соцреалізмом, одним із провідних творців якого він став

Денис-Лев Іванцев

Денис-Лев Іванцев

Для другої половини 30-х років картинам Дениса-Льва Іванцева притаманний абстрактно-філософський зміст. Наприкінці 30-х років — початку 40-х з’явився пейзажний живопис митця. До монументальної спадщини Дениса Іванцева належать розписи в українських церквах у Галичині

вверх