Анеля Менкес (Aniela Menkesowa)

Анеля Менкес (Aniela Menkesowa)

  • 1897, Лодзь – 1941, Львів
  • У графіці Анеля Менкесова використовувала техніки сухої голки, літографії та геліографію. В техніці олійнго живопису малювала портрети, натюрморти, індустріальні пейзажі та абстрактні композиції. У живописі перейшла від колоризму через синтетичний кубізм до абстрактних композицій. Виконувала також проєкти сценографії

    1918-1921 – навчання у Варшавській школі мистецтву Станіслава Ленца, Мілоша Котарбінського, Войцеха Коссака. Школу Анеля (у дівоцтві Ленчицька) покинула і того ж року вийшла заміж за юриста Зигмунта Менкеса.
    1922 – 5 березня у Анелі та Зигмунта Менкесів народились донечки-близнючки
    1932 – дебютувала на виставці в Лодзі
    1933 – учасниця виставки сучасних художників у Лодзі та Варшаві, яку організувала мистецька авангардна група “ar” (заснована Владиславом Стшемінським, Катажиною Кобро та Генріком Стажевський; в групу також входив Саша Блондер та ін.). Це була перша масштабна презентація авангардного мистецтва в Польщі
    1934, 1936 – виставки у Львові
    1937 – учасниця Всесвітньої виставки в Парижі
    1933-1938 – авторка статей з теорії мистецтва, в котрих характеризувала власну творчість, а також творчість своїх колег, зокрема, у часописі «Форма» (Лодзь), до якого долучилась і як співзасновниця
    1939 – після початку ІІ Світової війни художниця з родиною переїхала до Львова, де продовжувала працювати та брати участь у художніх виставках, включно з неодноразово згадуваною тут виставкою львівських художників, показану згодом у Києві, Харкові та Москві.
    1941 – у червні родину Менкесів, чоловіка, дружину і двох доньок, було вбито під час арешту.

    Більшість робіт втрачена внаслідок Другої світової війни, кілька робіт збереглись у приватних колекціях, декілька належать до колекції Музею мистецтв у Лодзі.

  • Роботи
  • Анеля Менкес. Композиція, 1935; олія, полотно; MSLАнеля Менкес. Композиція з фігурою, 1935; літографія; MSLАнеля Менкес. Натюрморт, 1936; олія, полотно; MSLАнеля Менкес. Пейзаж, 1936; олія, полотно; MSL

Джерела:
1. Б. М. Пінчевська. Творчість єврейських художників Східної Галичини 1900-1939 років. Корсунь-Шевченківський, Корсунський видавничий дім “Всесвіт”, 2013. 240 сторінок.

Інші профілі

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін звертається до графіки та скульптури, як до практики створення артефактів, що відображають відчуття або міркування, мають властивості пам’яті та стають носіями особистого досвіду

Марʼян Внук

Марʼян Внук

Досконале володіння реалістичною пластикою та досвід роботи з монументальною скульптурою дозволили Марʼяну Внуку посісти місце в дисципліні, нав’язаній соцреалізмом, одним із провідних творців якого він став

Денис-Лев Іванцев

Денис-Лев Іванцев

Для другої половини 30-х років картинам Дениса-Льва Іванцева притаманний абстрактно-філософський зміст. Наприкінці 30-х років — початку 40-х з’явився пейзажний живопис митця. До монументальної спадщини Дениса Іванцева належать розписи в українських церквах у Галичині

вверх