Леон Хвістек

Леон Хвістек

  • 13 червня 1884, Краків – 20 серпня 1944, Барвиха (Московська обл.)
  • Краківська Академія образотворчих мистецтв (1903—1904)
  • Художник, філософ, математик, теоретик мистецтва. На творчість Леона Хвістека вплинула естетика французького кубізму та італійського футуризму

    Леон Хвістек закінчив Ягеллонський університет, де вивчав філософію та математику.

    1908–1909 – Леон Хвістек вивчав філософію в Геттінгені, де слухав лекції Жуля Анрі Пуанкаре
    1913—1914 – навчався образотворчого мистецтва у Парижі, там познайомився з таким напрямом у мистецтві, як кубізм
    1914 – дуель на мечах Леона Хвістека та Владислава Дуніна-Борковського потрапляє на сторінки всіх паризьких газет, новину публікував польський “Світ” від 10 квітня 1914 року і навіть “The Times”. Художник Владислав Дунін-Борковський публічно образив Ольгу Штейнгаус, наречену і пізніше дружину Леона Хвістека. Свідками були художники Владислав Поранкевич та Антоні Юзеф Камінський з боку Дуніна-Борковського, а також Болеслав Венява-Длугошовський та Єжи Дюбуа з боку Хвістека. Дунін-Борковський програв дуель, він був поранений в скроню і мало не втратив вухо.

    дуель на мечах Леона Хвістека та Владислава Дуніна-Борковськогодуель на мечах Леона Хвістека та Владислава Дуніна-Борковського

    Джерело фото Gallica, репродукція газети wykop.pl

    1914—1916 – був на фронті
    1917 – став співзасновником краківської групи «Польські Експресіоністи», був її головним теоретиком (до групи входили: Станіслав Віткевич, Титус Чижевський та ін.), 1919 група перейменувалась у Formists
    1922 – викладач математики у Ягеллонському університеті
    1927 – персональна виставка в Кракові
    1928 – захистив дисертацію з математичної логіки
    1930-1941 – обійняв посаду завкафедри філософії у Львівському університеті (на той час університет Яна Казимира), за рекомендацією Бертрана Расселла та Стефана Банаха
    1934 – персональна виставка у Львові

    Після вибуху Другої світової війни залишився в окупованому радянською армією Львові. Згодом розпочав співпрацю з газетою «Czerwony Sztandar».

    17 вересня 1940 – вступив до Союзу радянських письменників України.
    У червні 1941 – перед наступом гітлерівців, евакуювався разом із радянським військом
    1941—1943 – проживав у Тбілісі, де навчав математичного аналізу
    1943 – продовжив викладати у Москві

    Леон Хвістек розвинув свою теорію множинності реальностей відносно мистецтва. Він виділив чотири основних типи реальності та відповідність їх з чотирма напрямками живопису

    Чотири типи реальності:
    1. популярна реальність (реалізм здорового глузду)
    2. фізична реальність (побудована фізикою)
    3. феноменальна реальність (чуттєві враження)
    4. інтуїтивна реальність (сни, галюцинації, стани підсвідомості)

    Типи живопису, відповідні вищенаведеним реальностям:
    1. Примітивізм
    2. Реалізм
    3. Імпресіонізм
    4. Футуризм

    У роботах художник використовував змінний ритм геометричних і органічних форм, які, змінюючись і переплітаючись, охоплювали всю площину полотна. Так само, як для футуристів, предметом його інтересу було місто
  • Роботи
  • Леон Хвістек. Бенкет, 1910Леон Хвістек. Фехтування, 1919Леон Хвістек. Ню, 1919Леон Хвістек. Ню, 1920Леон Хвістек. Саламандра, 1920 Леон Хвістек. Титус Чижевський, 1920Леон Хвістек. Ділове місто, 1920 Леон Хвістек. Фехтування, 1925Леон Хвістек. Бенкет, 1925Леон Хвістек. Портрет дружини, 1927Леон Хвістек. Сватання, 1929Леон Хвістек. Композиція з фигурою, 1930Леон Хвістек. Генрі Балка - диригент театру ЛьвоваЛеон Хвістек. Акт, 1932 Леон Хвістек. ПоцілунокЛеон Хвістек. Парад у Львові, 1937Леон Хвістек. Ольга Хвістек, 1939

Інші профілі

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін

Ілля Тодуркін звертається до графіки та скульптури, як до практики створення артефактів, що відображають відчуття або міркування, мають властивості пам’яті та стають носіями особистого досвіду

Марʼян Внук

Марʼян Внук

Досконале володіння реалістичною пластикою та досвід роботи з монументальною скульптурою дозволили Марʼяну Внуку посісти місце в дисципліні, нав’язаній соцреалізмом, одним із провідних творців якого він став

Денис-Лев Іванцев

Денис-Лев Іванцев

Для другої половини 30-х років картинам Дениса-Льва Іванцева притаманний абстрактно-філософський зміст. Наприкінці 30-х років — початку 40-х з’явився пейзажний живопис митця. До монументальної спадщини Дениса Іванцева належать розписи в українських церквах у Галичині

вверх